سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهرستان مهر*** انجمن مهندسان

 

نخستین عوض بردبار از بردبارى خود آن بود که مردم برابر نادان یار او بوند . [نهج البلاغه]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?شهرستان مهر -- سید مصطفی برهانی نسب

پنج شنبه 91/10/7  ساعت 6:22 عصر

خودرو و رنگها

خودرو و رنگ‌ها، این دو در ظاهر چقدر می‌توانند به یکدیگر بی‌ارتباط باشند.

حقیقت اما این است که رنگ‌ها به شدت بر صنعت خودروسازی تاثیر دارند و خودروسازان بزرگ اهمیتی ویژه برای رنگ‌ها قائلند.
به گزارش «پرشین خودرو»، زیرا رنگ‌ها به راحتی می‌توانند فروش یک خودرو را با افت مواجه کنند و یا آنرا به اوج برسانند. دلیل این موضوع هم چیزی جز روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آن بر آدم‌ها و زندگی‌شان نیست.

این موضوع را به شکل شفاف‌تری می‌توان در تاثیر رنگ‌ در لباس آدم‌ها مشاهده کرد. مسلما برای هر کسی مهم است که لباسش چه رنگی باشد و چه رنگی بپوشد که به او بیاید. مثلا گفته می‌شود برای اینکه روزها فعال‌تر و شادتر باشید و با انرژی بیشتری کارتان را پی بگیرید باید از پیراهن‌های قرمز استفاده کنید.
یا برای مثال اگر می‌خواهید در روز با اشتها باشید و از خوردن و آشامیدن لذت ببرید زرد و نارنجی به تن کنید. یا برای مثال برای شادابی در طول روز لباس سبز به تن کنید. همه این موارد به خوبی نشان می‌دهد که رنگ چه تاثیری بر انسان و حال و اوضاع اطرافش می‌گذارد.
حال همین شرایط را می‌توان در بازار خودرو مشاهده کرد. اگر دقت کرده‌ باشید شرکت فراری بیشتر خودروهای خود را به رنگ قرمز یا زرد تولید می‌کند. آمار خودروهای شاسی‌بلندی که با رنگ تیره- مشکی، قهوه‌ای یا سرمایه‌ای- تولید شده‌اند بر خودروهایی که رنگ روشن داشته‌اند می‌چربد. دلیل این موضوع چه می‌تواند باشد؟
 
2011Ferrari458ItaliaRedFrontAngleSpeed-CaffeTablighat
اکثر فراری‌ها قرمزند چون...

رنگ قرمز رنگی پرهیجان، خشمگین و پرحرارت است که می‌تواند نشان دهنده سرعت و قدرت باشد. حال باید گریزی بزنیم به مشخصات فنی خودروهای فراری! فراری‌ها خودروهای به شدت پرسرعتی هستند که از لحاظ موتور بسیار قوی‌ عمل می‌کنند.
به نوشته اقتصاد ایران آنلاین، این خودرو می‌تواند در مدت زمان نزدیک به 3 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر برسد و آسفالت را از جا بکند.
با توصیفاتی که از رنگ‌ها شد مشخص است که تنها رنگ قرمز و زرد هستند که می‌توانند حق این ماشین را ادا کنند. این دو رنگ را برخی به «رنگ‌های آتش» تشبیه کرده‌اند.
رنگ‌های آتش یعنی همان زرد و قرمز جزو رنگ‌هایی هستند که در شعله آتش دیده می‌شوند. قطعا رنگ قرمز می‌تواند به خوبی نشان دهنده سرعت و قدرت این خودروهای پرسرعت باشد. البته فقط فراری نیست که متوجه این موضوع شده بلکه بسیاری از کمپانی‌هایی که خودروهایی سرعتی می‌سازند از این فوت‌وفن برای فروش خودروهایشان استفاده می‌کنند.
 
2011BMWX6-CaffeTablighat
شاسی‌بلندها عموما تیره‌اند چون...
برای پاسخ به این سوال که چرا خودروهای شاسی‌بلند بیشتر تیره‌ رنگ هستند باید به خصوصیات رنگ‌های تیره از جمله مشکی و سرمه‌ای اشاره کرد.
این رنگ‌ها عموما جاذبه و ابهت ایجاد می‌کنند و عموما موجب بزرگ‌ به نظر آمدن افراد می‌شوند. برای خودروهای شاسی‌بلند بیشتر رنگ‌های تیره استفاده می‌شود تا ابهت و بزرگی آنها بیشتر به چشم بیاید.
در برخی کشورها خودروهای شاسی‌بلند مشکی قیمت گران‌تری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارند و در برخی کشورهای دیگر -از جمله کشور خودمان- هم رنگ سفید قیمت بالاتری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد. حال چرا رنگ سفید بیشتر در ایران می‌فروشد؟
 
NissanTeana-CaffeTablighat
خودروهای سفید گران‌تر است چون...

بسیاری از فعالات بازار خودرو دلیل گران‌تر بودن خودروهای سفید در ایران نظری ساده و عامیانه دارند. آن هم اینکه رنگ سفید مد است و از سادگی دلچسبی برخوردار است.
این افراد آنچنان بی‌راه نمی‌گویند چون ایرانی‌هایی که بیشتر به خرید خودروی سفید رنگ‌ راغب هستند مد و عشق‌وعلاقه به خودروهای سفید را دلیل این موضوع می‌دانند.
ولی قضیه به اینجا ختم نمی‌شود. برخی می‌گویند چون ایران جزو کشورهای گرم و خشک است و همچنین شست‌وشوی خودرو با آب شرب آنچنان کار درستی نیست مردم ترجیح می‌دهند خودروی سفید داشته باشند تا گرد و خاک روی آن به چشم نیاید و خودرو کثیف جلوه نکند.
برعکس خودروهای تیره به راحتی کثیفی و گردآلودبودن خود را نشان می‌دهند. البته در همین ایران اکنون رنگ‌های جدیدتر و جالب‌تری مثل صورتی و بنفش و سبز هم مد شده است که بیشتر بر روی خودروهای کوچک و جمع‌وجور به چشم می‌آید.
دلیل ان هم فانتزی بودن این رنگ‌هاست که بیشتر بر روی خودروی‌ها کوچک می‌نشیند و خود را نشان می‌دهد. در جدول زیر می‌توان تفاوت قیمت تقریبی خودروهای سفید با دیگر رنگ‌ها در کشور مشاهده کرد.

نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

چگونه کتابخوان تر شویم؟
دانستنی های کوتاه
دانــستـــنی هـای جـــــالـــــــب
جهان در صدسال
28جمله از دکتر حسابی
الماس های معروف دنیا
معنی گلها
انیشتن
راز شمع (( در درمان و ارزو ها))
یا ذهن می تواند آینده را پیش بینی نماید؟
موبایل ومغز
آیا می دانید
خودرو و رنگها
نامگذاری محلات قدیمی تهران
پرچمدار ارتباطات با دور
[همه عناوین(1944)]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

269992

بازدید امروز

5

بازدید دیروز

4

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم


 لوگوی وبلاگ

شهرستان مهر*** انجمن مهندسان

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 لینک دوستان

مهندسی مکانیک
بی تاب

لوگوی دوستان




اشتراک